Uppgift historiebruk: sista inlämningsdag 27/4
A) Definiera begreppet "historiebruk".Ge minst tre exempel på
olika sorters historiebruk och förklara dem. Ge exempel. Förklara hur
dessa användningar av historia påverkar människor och händelser idag.
B) Välj (minst) tre exempel på historiebruk ur listorna i dokumentet "Exempel på historiebruk" som finns under Karolinas dokument- historia eller hitta på egna exempel.
Svara på frågorna (en gång för varje exempel)
Svara på frågorna (en gång för varje exempel)
1)Vilken typ av
historiebruk används här? Motivera ditt svar. Obs att det kan vara mer än en
sorts bruk
2)
Vad/vem är det man refererar till? Varför är denna person/händelse/företeelse
viktig och eller känd dvs varför använder man denna person/händelse/företeelse?
3)
Vilken känsla vill man skapa? Vad vill man få folk att tänka? Motivera ditt
svar.
4) Ge (om möjligt) fler andra exempel på hur denna person/händelse/företeelse används idag.
Uppgiften ger er möjlighet att visa nivå på ffa följande kunskapskrav
E
|
C
|
A
|
||||
Eleven kan redogöra för några historiska skeenden och
händelser som använts på olika sätt samt förklara varför de använts
olika.
|
Översiktligt
|
Utförligt
|
Utförligt och nyanserat
|
|||
Dessutom ger eleven några exempel på olika sätt att använda
historia och värderar med omdömen deras betydelse för nutida skeenden
och händelser.
|
Enkla
|
Enkla
|
Nyanserade
|
- " Historiebruk enligt Karlsson och Göransson" finns under Karolinas dokument - historia
- Levande historia om historiebruk
- Peter Aronsson, professor om historiebruk på Youtube
- Samband Historia plus sidorna 31-32
No comments:
Post a Comment