1) Utgå från det land du var medborgare i under övningen om internationell handel (Japan, Malaysia, Nigeria eller Storbritannien).
2) Ta ställning till om frihandel eller protektionism är den bästa ekonomiska politiken för "ditt land".
3) Motivera ditt val: Varför har du valt den politiken? Hur fungerar den politiken? Vilka fördelar ger din valda strategi staten, företag och individer?
Källor: Reflex ABC (388) 394 - 399 (405), ne.se och wikipedia- sök på begreppen "frihandel" respektive "protektionism" samt ditt land, CIAs The World Factbook, landsfakta.se, landguiden.se mfl
Du får gärna diskutera med de andra från "ditt land"
Uppgiften ger möjlighet att visa nivå på ffa följande kunskapskrav
Dessutom kan eleven redogöra för hur teorierna påverkar nutidens ekonomiska,
politiska och sociala förhållanden samt hur dessa förhållanden kan förstås
utifrån teorierna.
|
Översiktligt
|
Utförligt
|
Utförligt och nyanserat
|
||
Eleven kan analysera
komplexa samhällsfrågor
och identifiera orsaker och
konsekvenser. I analysen
använder
eleven samhällsvetenskapliga
begrepp, teorier, (modeller) och metoder
|
Med viss säkerhet
|
Med viss säkerhet
|
Med säkerhet
|
||
samt värderar dem med omdömen
|
Enkla
|
Nyanserade
|
|||
Eleven (diskuterar
orsakerna samt) politiska,
ekonomiska och sociala konsekvenser av olika lösningar på samhällsfrågor.
|
Översiktligt
|
Utförligt
|
Utförligt och nyanserat
|
||
Eleven kan ge argument för
sina ståndpunkter (och
värderar med omdömen andras ståndpunkter).
|
Enkla och enkla
|
Välgrundade och enkla
|
Välgrundade och nyanserade och nyanserade
|
No comments:
Post a Comment