Thursday, November 29, 2012

Samhällskunskap 29/11

Uppgift frihandel eller protektionism.

1) Utgå från det land du var medborgare i under övningen om internationell handel (Japan, Malaysia, Nigeria eller Storbritannien).

2) Ta ställning till om frihandel eller protektionism är den bästa ekonomiska politiken för "ditt land".

3) Motivera ditt val: Varför har du valt den politiken? Hur fungerar den politiken? Vilka fördelar ger din valda strategi staten, företag och individer?

Källor: Reflex ABC (388) 394 - 399 (405), ne.se och wikipedia- sök på begreppen "frihandel" respektive "protektionism" samt ditt land, CIAs The World Factbook, landsfakta.se, landguiden.se  mfl

Du får gärna diskutera med de andra från "ditt land"

Uppgiften ger möjlighet att visa nivå på ffa följande kunskapskrav
Dessutom kan eleven redogöra för hur teorierna påverkar nutidens ekonomiska, politiska och sociala förhållanden samt hur dessa förhållanden kan förstås utifrån teorierna.
Översiktligt

Utförligt

Utförligt och nyanserat






Eleven kan analysera
komplexa samhällsfrågor
och identifiera orsaker och
konsekvenser. I analysen
använder eleven samhällsvetenskapliga
begrepp, teorier, (modeller) och metoder
Med viss säkerhet

Med viss säkerhet







Med säkerhet







samt värderar dem med omdömen


Enkla

Nyanserade
Eleven (diskuterar
orsakerna samt) politiska, ekonomiska och sociala konsekvenser av olika lösningar på samhällsfrågor.

Översiktligt

Utförligt

Utförligt och nyanserat






Eleven kan ge argument för
sina ståndpunkter (och värderar med omdömen andras ståndpunkter).
Enkla och enkla

Välgrundade och enkla

Välgrundade och nyanserade och nyanserade

No comments:

Post a Comment