Eleven kan redogöra
för några centrala teorier och
diskutera deras styrkor och svagheter.
|
Översiktligt
|
Utförligt
|
Utförligt och nyanserat
|
||
Dessutom kan eleven redogöra för hur teorierna
påverkar nutidens ekonomiska, politiska och sociala förhållanden samt hur
dessa förhållanden kan förstås utifrån teorierna.
|
Översiktligt
|
Utförligt
|
Utförligt och nyanserat
|
||
Eleven diskuterar
orsakerna samt politiska, ekonomiska och sociala
konsekvenser av olika lösningar på samhällsfrågor.
|
Översiktligt
|
Utförligt
|
Utförligt och nyanserat
|
2) Ni som restar på nedanstående kunskapskrav (källkritik, källhänvisningar och värdera andras ståndpunkter) gör det i Riktigt fattigt-uppgifter
I arbetet med samhällsfrågor kan eleven söka, granska och tolka information från olika källor,
göra adekvata källhänvisningar samt göra reflektioner
om källornas relevans och trovärdighet.
|
Med
viss säkerhet och enkla
|
Med viss säkerhet och välgrundade
|
Med säkerhet och välgrundade och nyanserade
|
Eleven kan ge argument
för
sina ståndpunkter och värderar med omdömen andras ståndpunkter.
|
Enkla och enkla
|
Välgrundade och enkla
|
Välgrundade och nyanserade och nyanserade
|
No comments:
Post a Comment