Wednesday, March 5, 2014

Introduktion nationella prov - torsdagen v. 10

Så. Nu är jag sjuk. I morgon torsdag kommer jag inte, men på fredag ska jag däremot försöka göra det eftersom jag då har möjlighet att träffa och stämma av med samtliga grupper jag undervisar. Oavsett om jag är där eller inte, måste vi komma vidare efter bästa förmåga och därför får ni göra en inledande uppgift tillsammans under svenskan i morgon torsdag. Stefan Samuelsson är vikarie och håller i trådarna.

Följande steg genomför ni i morgon under lektionen.

1. Delproven - kort info

Nationella provet i svenska 3 består av av två delprov - ett skriftligt och ett muntligt. Det skriftliga rör sig om en textform som i uppgiften kallas PM, men som ni i det väsentliga kan tänka er som det vi kallat den vetenskapliga rapporten*. Det är alltså en genre (textform) ni är väl bekanta med. Den muntliga uppgiften rör sig om ett argumenterande tal. Idag ska vi fokusera på den skriftliga delen, eftersom den kommer först i tid (den 10 april).

*Det finns en del skillnader mellan PM och den vetenskapliga rapporten, men dessa kommer vi att titta på gemesamt senare.

2. Uppgiftsexempel

Varje år finns ett givet tema för provet. Temat är anknutet till svenskämnet och de exempel vi tittar på idag kommer från ett prov där temat var Medieteknik och textens väg till läsaren. Till temat hör ett texthäfte som varje elev får ut ett exemplar av. Innan provet skrivs, bearbetar man tillsammans texterna. Vi kommer att få ut allt material i v. 12 och då får vi också reda på årets tema. Vid själva provtillfället (10/4) får man sedan fyra olika uppgifter att välja mellan. Eleven väljer en av uppgifterna och skriver sitt PM utifrån den valda uppgiften. Här nedan ser i ett exempel på hur uppgifterna kan se ut.

  1. Läs uppgifterna tillsammans
  2. Försäkra er efter varje uppgift att ni har förstått vad det är ni ombeds göra
  3. När ni har läst samtliga uppgifter, diskutera vilka likheter som finns mellan uppgifterna och vilka krav de ställer på er (vad är det ni måste kunna göra för att lösa uppgiften). Lista likheterna och kraven i ett gemensamt dokument och dela med varandra och med mig.

http://www.natprov.nordiska.uu.se/digitalAssets/170/170273_kp3aexempeluppgiftsh--fte.pdf

3. Exempel på elevlösning

Ni ska nu i grupper (se nedan) få titta på en elevlösning och bedöma styrkor och svagheter i denna, samt hur ni tycker att den förhåller sig till kunskapskraven. Till er hjälp har ni den bedömningsmatris som finns till provet.

  1. Läs bedömningsmatrisen och stryk under de ord ni inte kan. Använd Stefan och varandra för att få orden förklarade, så gott det går. Notera vilka begrepp vi eventuellt måste titta närmre på tillsammans på måndag.
  2. Läs uppgiften tillsammans 
  3. Skumläs elevlösningen för att få ett helhetsintryck av texten
  4. Fördjupa er därefter i matrisens olika kunskapskrav och ta ställning till på vilken ni tycker att lösningen når de olika kraven. 
4. Måndag

Att diskutera lösningar utifrån gemensamma principer är ett viktigt och effektivt sätt att tillägna sig ny kunskap och förståelse. Därför är detta inget som ska göras ensam hemma, utan i grupper i skolan. På måndag kommer vi dels att ta upp eventuella frågor ni hade kring proven och uppgiftsformuleringarna, dels att summera gruppernas åsikter om elevlösningen.

Gruppindelning

Bojan
Simon
Cornelia

Akki
Axel
Daniella

Caroline
Johanna
Jonathan

Dennis R
Erika
Henric

Özge
Malin
Sami

Timmy
Ziad
Dennis FH

Fredrik är vårt wild card. Om någon efter 15 minuter är frånvarande, går Fredrik in och fyller upp den grupp med minst antal medlemmar.





No comments:

Post a Comment