Om det gäller just dig har jag skickat ett sms där det står "Läs inlägget som heter Källkritik med Karolina kan gynna svenskan på klassbloggen - det rör dig". Jag kan ha lagt till att det bara rör Wikipedia, och då är det en Wikipediakälla ni måste ha med och som jag kommer att bedöma. Även ni som har uppnått kunskapskravet "med viss tveksamhet" kommer jag att titta på.
Eftersom ni ska bedöma både en Wikipediakälla och en vanlig hemsida av något slag är det okej att era uppsatser blir lite längre. Det har jag frågat Karolina.
Här är länkar till de inlägg vi hade till det momentet:
Råd för källkritik på webben
Wikipedia
Se särskilt slide nr 8 för vad man ska tänka på vid källkritikisk granskning av Wikipedia-artiklar.
View more presentations from CamillaLindskoug
Här är info om vilka kunskapskrav som mäts och vad de innebär:
E
- eleven kan skriva en rapport utifrån de lästa webbsidorna och anknyta till dessa
- eleven värderar och granskar med viss säkerhet källor kritiskt
När det gäller Wikipedia måste det framgå att eleven förstått att man måste bedöma varje W-artikel enskilt, och eleven ska kunna göra en rimlig bedömning utifrån flera av de aspekter vi tagit upp, t.ex. diskussion- och historikflikarna, antal och kvalitén på källor och fotnoter. När det gäller hemsidor måste man även här ta upp flera aspekter och göra en rimlig bedömning av dessa. Särskilt vem som står bakom hemsidan och vilket hemsidans syfte är, är viktigt.
C
(kunskapskravet för källkritik ser likadant ut för C-nivån som för E-nivån. Har man klarat E-nivån har man alltså även klarat C-nivån)
A
- eleven värderar och granskar med säkerhet källor kritiskt
eleven använder sig av alla de aspekter vi gått igenom som viktiga för bedömning av Wikipediaartiklar och hemsidor och kan dra tydliga och väl underbyggda slutsatser utifrån de observationer som görs. Eleven visar förståelse för att olika aspekter kan vara olika viktiga och gör ett grundligt arbete inför bedömningen av sidans trovärdighet
Här är info om vilka kunskapskrav som mäts och vad de innebär:
E
- eleven kan skriva en rapport utifrån de lästa webbsidorna och anknyta till dessa
- eleven värderar och granskar med viss säkerhet källor kritiskt
När det gäller Wikipedia måste det framgå att eleven förstått att man måste bedöma varje W-artikel enskilt, och eleven ska kunna göra en rimlig bedömning utifrån flera av de aspekter vi tagit upp, t.ex. diskussion- och historikflikarna, antal och kvalitén på källor och fotnoter. När det gäller hemsidor måste man även här ta upp flera aspekter och göra en rimlig bedömning av dessa. Särskilt vem som står bakom hemsidan och vilket hemsidans syfte är, är viktigt.
C
(kunskapskravet för källkritik ser likadant ut för C-nivån som för E-nivån. Har man klarat E-nivån har man alltså även klarat C-nivån)
A
- eleven värderar och granskar med säkerhet källor kritiskt
eleven använder sig av alla de aspekter vi gått igenom som viktiga för bedömning av Wikipediaartiklar och hemsidor och kan dra tydliga och väl underbyggda slutsatser utifrån de observationer som görs. Eleven visar förståelse för att olika aspekter kan vara olika viktiga och gör ett grundligt arbete inför bedömningen av sidans trovärdighet
No comments:
Post a Comment