Förbered dig genom att läsa sidorna 229 - 263, 286 - 289 samt 27-30 i Samband Historia, kolla igenom dina anteckningar och fundera på var på nätet du kan hitta användbar information om franska, amerikanska respektive industriella revolutionen.
Tips! Eftersom svaren på frågorna ska ge mig möjlighet att bedöma dina kunskaper efter kunskapskraven nedan så kommer frågorna ganska säkert att ha formuleringar som påminner om dem i kunskapskraven.
Provet kommer att ger er möjlighet att visa er nivå på ffa följande kunskapskapskrav
E
|
C
|
A
|
|||
Eleven kan redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. | Översiktligt | Utförligt |
Utförligt och nyanserat. |
||
Eleven jämför de olika tolkningarna, förordar en dem och motiverar med omdömen sitt val. | Enkla | Nyanserade | |||
Dessutom kan eleven redogöra för
förloppen av förändrings- processerna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. |
Översiktligt | Utförligt |
Utförligt och nyanserat |
||
Eleven ger exempel på några olika personer och förklarar deras betydelse för olika skeenden | Översiktligt | Utförligt |
Utförligt och nyanserat | ||
Eleven ger exempel
på och förklarar samband mellan skeenden i det förflutna
och förhållanden i nutid.
|
Enkla exempel och förklarar översiktligt | Enkla exempel och förklarar utförligt | Komplexa exempel och förklarar utförligt och nyanserat |
Eleven kan använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv. | Använda med viss säkerhet och några historiska begrepp | Använda med viss säkerhet och historiska begrepp | Använda med säkerhet och historiska begrepp |
Ser fram emot det!!:D
ReplyDelete