Betyg och bedömning
Som betyg på gymnasiearbetet ska läraren använda någon av beteckningarna E eller F. En elev som har nått målen för gymnasiearbetet ska få betyget E. I annat fall ska betyget F användas. För gymnasiearbetet används alltså en tvågradig betygsskala i stället för den sexgradiga som används för kurser. För att gymnasiearbetet ska bedömas som godkänt ska målen för gymnasiearbetet uppnås.
Här finns de fullständiga formuleringarna.
Fakta och förståelse
• den avgränsade frågeställningen,
• begrepp, teorier, modeller och metoder i
• källor och om hur man bedömer deras relevans och trovärdighet.
Färdigheter
• avgränsa sin frågeställning,
• begrepp, teorier, modeller och metoder för att hantera sin frågeställning,
• teknik och metod för att söka information ochsamla in och bearbeta underlag,
• presentera resultatet i en skriftlig rapport
• muntligt sammanfatta och presentera gymnasiearbetet
• kort sammanfatta resultatet skriftligt på engelska
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• ta initiativ och ansvar
• kritiskt värdera och förhålla sig självständigt till valda källor,
• belysa frågeställningen ur olika perspektiv,
• värdera och dra slutsatser om sina resultat
• ge, beakta och värdera saklig respons.
No comments:
Post a Comment