Friday, January 11, 2013


Idag ska ni titta på era argumenterande texter och försöka bedöma dem utifrån de kunskapskrav som gäller för uppgiften. Motivera för varje kunskapskrav som du tycker att du uppnått på vilket sätt du uppnått det. För de kunskapskrav du inte uppnått försöker du resonera över hur du hade kunnat uppnå dem. Målet är att du ska förstå dels hur bedömning fungerar och att du ska kunna se vilka brister du hade i denna uppgift som du kan åtgärda inför nästa uppgift.

Eleven skriver med utgångspunkt ur den sammanställda informationen utredande och argumenterande texter.
E Texterna är sammanhängande
Texterna har en tydligt urskiljbar disposition.
Texterna är till viss del anpassade till syfte, mottagare och
kommunikationssituation.
Eleverna följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet
Språket är varierat och innehåller goda formuleringar
Eleverna kan tillämpa regler för citat- och referatteknik
C Texterna är väldisponerade
Texterna ger nytt perspektiv på det lästa
Eleven resonerar och drar slutsatser utifrån sina resonemang
Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation
Språket är klart och varierat.
A Framställningen innehåller såväl belysande exempel som generaliseringar
och vidgade perspektiv
Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sina
resonemang.
Språket är träffsäkert

Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera en tes och ge argument till stöd
E Argumenten är välgrundade
C Eleven håller sig konsekvent till sin tes
A Tänkta motargument bemöts på ett relevant sätt

No comments:

Post a Comment