(Du som inte har häftet - det ligger fler ex på mitt skrivbord - be den lärare som öppnar dörren att ge dig ett.)
Senast onsdag 23/1 måste du välja om du vill skriva ett traditionellt (plugga på) prov utan andra hjälpmedel än papper och penna eller ett "open book-test"-prov där du har tillgång till dina anteckningar, häftet, läroboken och internet.
Oavsett provform kan du förbereda dig genom att läsa
- dina anteckningar
- häftet
- Reflex ABC: använd innehållsförteckning och register för att söka på namn och begrepp
- Ne.se: keynesianism, monetarism, marxism och klassisk nationalekonomi
och fundera på:
- Varför heter dessa fyra teorier som de heter?
- Vad är grunden för respektive teori? (sammanfatta teorin)
- När kom dessa teorier till och varför då? Vad hände med ekonomin just då?
- Hur förklarar de olika teorierna arbetslöshet?
- Vilka verktyg anser de olika teoriernas förgrundsgestalter att man ska använda för att påverka ekonomin i ett land? Varför förespråkar de dessa verktyg?
- Hur skulle företrädare för dessa teorier förklara den ekonomiska krisen i Europa och vad skulle de föreslå för lösningar?
- Läs textutdragen som du hittar här eller under samhällskunskap i högerspalten och bestäm dig för vilken teori som dessa partier förespråkar. (Gissa gärna också från vilket partis hemsida textutdragen kommer;) Förklara varför du tror att det är just dessa teorier.
Proven ger möjlighet att visa nivå på följande kunskapskrav.
Eleven kan redogöra
för några centrala teorier och
diskutera
deras styrkor och svagheter.
|
Översiktligt
|
Utförligt
|
Utförligt och nyanserat
|
||
Dessutom kan eleven redogöra för hur teorierna påverkar nutidens ekonomiska,
politiska och sociala förhållanden samt hur dessa förhållanden kan förstås
utifrån teorierna.
|
Översiktligt
|
Utförligt
|
Utförligt och nyanserat
|
||
Eleven kan analysera
komplexa samhällsfrågor
och identifiera orsaker och
konsekvenser. I analysen
använder
eleven samhällsvetenskapliga
begrepp, teorier, modeller och metoder
|
Med viss säkerhet
|
Med viss säkerhet
|
Med säkerhet
|
||
samt värderar dem med omdömen
|
Enkla
|
Nyanserade
|
|||
Eleven diskuterar
orsakerna samt politiska, ekonomiska och sociala
konsekvenser av olika lösningar på samhällsfrågor.
|
Översiktligt
|
Utförligt
|
Utförligt och nyanserat
|
||
Eleven kan ge argument
för
sina ståndpunkter och värderar med omdömen andras ståndpunkter.
|
Enkla och enkla
|
Välgrundade och enkla
|
Välgrundade och nyanserade och nyanserade
|
No comments:
Post a Comment