Tuesday, May 8, 2012

Historia tisdag 8/5

Uppgift: att med hjälp av bilder och kartor beskriva Malmös utveckling från 1500-talet (dåtid) via 2010-talet (nutid) och ca 2060 (framtid).

Skänninge ca 1650. Upphovsperson Jean de Rogiers. Bilden är fri att använda
Du ska använda och därmed referera till de fem bilder/kartor ni får av My och varje enskild elev ska skriva en text men du får gärna prata med bänkgrannen och googla fram mer information och fler bilder och kartor. 
Om du hittar och använder annat material än de utdelade kartorna så måste du ange källor!

Var rädda om kartorna - ni ska lämna tillbaka dem i slutet av lektionen och jag planerar att använda dem igen.

I din text ska du använda begreppen: förändring, kontinuitet, orsak(er) och konsekvens(er)

Du ska i slutet av lektionen antigen skicka din text till mig: karolina.goransson@pub.malmo.se eller dela den i googledocs med mig karolinagoransson@gmail.com.

Förslag på frågor:
- Från vilka år kommer bilderna/kartorna?
- Hur har Malmö förändrats mellan de olika tidpunkter som beskrivs av bilderna/kartorna?Skillnader mellan bilderna/kartorna?
- Vad beror förändringarna på?
- Ge exempel på kontinuitet. Vad finns alltid (i alla fall fram tills idag)? Likheter mellan bilderna/kartorna?
- Varför finns dessa företeelser kvar?
- Hur tror du Malmö kommer att förändras de närmaste ca 50 åren? Vad baserar du din åsikt på?

Uppgiften ger dig möjlighet att visa nivå på ffa följande kunskapskrav
Eleven ger exempel på och förklarar samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutid.


Enkla exempel och förklarar översiktligt

Enkla exempel och förklarar utförligt

Komplexa exempel och förklarar utförligt och nyanserat












Dessutom kan eleven dra slutsatser om vad skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden kan ha för betydelse för framtiden. Enkla

Välgrundade

Välgrundade och nyanserade












Eleven kan använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv. Använda med viss säkerhet och några historiska begrepp

Använda med viss säkerhet och historiska begrepp

Använda med säkerhet och historiska begrepp

Dessutom kan eleven redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Översiktligt

Utförligt




Utförligt och nyanserat




No comments:

Post a Comment