Wednesday, April 30, 2014

Plan för eget arbete

De närmsta veckorna ligger det som ni vet en hel del svensklektioner där ni inte har någon lärare. Det beror på resor, lektionsbesök, och nationella prov. Vi har också ett fåtal lektioner till vårt förfogande då jag finns på plats då vi ska repetera olika delar av kurser som stöd för de omprov som måste göras. Här kommer följer mina förslag på hur ni ska förbereda er för de olika omproven

Litteraturanalysen

Ni som inte klarade litteraturanalysen har av mig fått ut era texter med anteckningar om vad som behöver förbättras. Vi har också kommit överens om att ni skulle arbeta med texternas språk, för att sedan visa dessa för mig och diskutera. Jag har inte fått in några än. Detta är något ni absolut kan arbeta med för att höja nivån på ert skrivande.

Om ni vill ha tillgång till några elevlösningar, så be mig så kan jag dela ett par stycken med er.

Repetitionslektion för litteraturanalysen är: 22/5 (v. 21)
Omprov: v. 22 på någon av skolans officiella omprovsdagar (novellerna delas ut måndag v. 21) Jag kommer att anpassa provets utformning så att det går att genomföra på den tid ni har till ert förfogande.

Språkhistoria

Ni som inte klarade språkhistorian kommer att få skriva ett rent kunskapsprov på innehållet i läroboken. Det är inte detaljkunskap jag efterfrågar här utan att man på ett översiktligt sätt kan redogöra för hur svenskan har utvecklats.

  • Kontrollera att i har boken
  • Börja läs och anteckna 

Ett bra sätt att göra den här typen av innehåll till sitt eget är att sammanfatta innehåll i olika stycken. Sammanfatta innehållet med en mening, alternativt stryk under den mening i stycket som ni tycker sammanfattar innehållet bäst. Testa era kunskaper genom att berätta fritt kring de olika rubrikerna. Vad kan ni säga utifrån t.ex.

Repetitionslektion: 26/5 (måndag v. 21)
Omprov: 2/6 på svenskan (måndag v. 23)

Talanalys

Förbered er genom att läsa igenom motivering till betyget av er tidigare talanalys så att ni är medvetna om vad det är ni behöver förbättra.

Repetitionstillfälle: stödtiden den 15/5 (torsdagen v. 20)
Omprov: 19/5 (måndagen v. 19 OBS!! Detta är Olympiadveckan)

Nationella prov

Talen: Några av er kommer att få göra om argumenterande tal. Det finns två huvudsakliga skäl till att några inte klarat provet och det är antingen att det inte är tydligt att det är ett argumenterande tal man håller, utan att talet får en mer utredande karaktär, eller att innehållet är för tunt.

Omprov tal: 22/5 (torsdagens stödtid i v. 21)

Uppsatser: När det gäller uppsatserna är det rent generellt många som har fått F. Kraven är höga. Man kan klara kursen även om man får F på uppsatsen, men det beror på anledningen till F:et.

No comments:

Post a Comment