Monday, September 9, 2013

Svenska den 9/9

Lektionsmål: träna på att göra en fördjupad analys

Övning
  • Diskutera och ta stödord
  • Gör observationer 
    • (Ex. Han verkar...; Sundman är...; här visar författaren...; Scenen får mig att tro/tänka/uppfatta...)
  • Ställ följdfrågor till er själv. 
    • (Ex. Varför uppfattar jag det så? Varför har författaren valt att...? Vad får det för följder i berättelsen? Vad blir effekten av författarens ordval? Varför är den här scenen viktig?)
  • Hitta belägg för det ni vill säga
  • Skriv er analys tillsammans. Dela inte upp innehållet.
  • Skriv i löpande text och styckeindela på lämpligt sätt. Använd korrekt svenska
  • Undvik svepande ord. Försök hitta så exakta formuleringar som möjlig
Analysen ska innehålla en kort presentation av scenen på ca. 100-150 ord (vem som är med, var och när den utspelar sig och vad som händer SUMMERAT - INTE ALLT som händer!!!) och er analys. Organisera innehållet i er analys så att det kommer i en logisk och tydlig ordning.

Grupper

Bojan, Daniella och Dennis R: Sparres, Drakes och Sundmans måltid s. 41-49
Cornelia, Özge och Timmy: Drake och Sundman i wunderkammern s. 82-84
Fredrik R, Akki, och Caroline: Diskussion om tortyr s. 115-119
Axel, Johanna, och Simon: Jakten på polackerna i skogen s. 96-99
Jonathan, Malin, och Dennis H: Sundmans dröm s. 133-137
Erika, Sami och Henrik: Drakes död och Sundmans val s. 165-167

No comments:

Post a Comment