Thursday, September 26, 2013

Svenska - språkens släktskap

Lektionsmål

Att få förståelse för hur språkens släktskap ser ut. och kunna redogöra för släktskapen mellan språken.

Övning

Grupper:

Bojan, Özge och Jonathan
Cornelia, Daniella och Henrik
Fredrik R, Erika, Sami och Caroline
Axel, Johanna, och Dennis R
Simon, Malin, och ZIAD<3
Akki, Dennis H och Timmy

Ni har fått ut ett häfte per grupp med ord ordnade i rutnät.
  • Använd orden för att skapa en kort dikt (ca. fyra rader)
  • Skriv ner dikten i tre versioner (svenska, danska/norska, engelska/tyska/holländska) under varandra. Ungefär som jag gjort här (fast jag har fler)
  • Ta Google Translate till hjälp när det behövs.
  • Diskutera vilka likheter som finns när det gäller ordföljd, grammatik och vokabulär)
Ni ska läsa dikterna för klassen och presentera vad ni kom fram till (sammanfattningsvis) kring likheter och skilllnader.

Provet

Provet kommer att bestå av en uppsats som jag inleder åt er och som ni ska färdigställa. Det går ut på att ni som bakgrund ska redogöra för släktskapen mellan språken, och därefter besvara frågeställningen "Utgå från några faktorer och redogör för hur de har bidragit till utvecklingen av svenska språket". Ni ska ge belägg för era påståenden och skriva på korrekt, och formell svenska.

Jag kommer att ge er några faktorer som ni får välja mellan. Ni ska välja tre aspekter.

I provet ingår att man på papper planerar strukturen i sin text, och att detta lämnas in till mig när ni slutfört uppgiften. Ett exempel kommer att läggas upp på bloggen under den kommande veckan.

På provet kommer ni att ha tillgång till läroboken. I den får ni om ni vill ha använt post-its för att förbereda er. Detta rekommenderas. Under provet får endast Google Drive och Ne.se ordbok användas (och läroboken). Inga andra webbsidor. 

För de av er som vill satsa på A kommer frågeställningen också att kräva att ni ska blicka framåt och resonera kring och dra slutsatser om hur svenska språket kan komma att ändras i framtiden. För att få idéer till detta kan ni, utöver bokens innehåll, bland annat läsa följande artiklar:


PS. Artiklarna är tänkta att fungera just som inspiration. Fokus vid bedömningen kommer att ligga vid självständiga resonemang och slutsatser.




No comments:

Post a Comment