Friday, January 18, 2013

Prov nationalekonomiska teorier

24/1 har vi prov på nationalekonomiska teorier.
(Du som inte har häftet - det ligger fler ex på mitt skrivbord - be den lärare som öppnar dörren att ge dig ett.)

Senast onsdag 23/1 måste du välja om du vill skriva ett traditionellt (plugga på) prov utan andra hjälpmedel än papper och penna eller ett "open book-test"-prov där du har tillgång till dina anteckningar, häftet, läroboken och internet.

Oavsett provform kan du förbereda dig genom att läsa
- dina anteckningar
- häftet
- Reflex ABC: använd innehållsförteckning och register för att söka på namn och begrepp
- Ne.se: keynesianism, monetarism, marxism och klassisk nationalekonomi

och fundera på:
- Varför heter dessa fyra teorier som de heter?
- Vad är grunden för respektive teori? (sammanfatta teorin)
- När kom dessa teorier till och varför då? Vad hände med ekonomin just då?
- Hur förklarar de olika teorierna arbetslöshet?
- Vilka verktyg anser de olika teoriernas förgrundsgestalter att man ska använda för att påverka ekonomin i ett land? Varför förespråkar de dessa verktyg?
- Hur skulle företrädare för dessa teorier förklara den ekonomiska krisen i Europa och vad skulle de föreslå för lösningar?
- Läs textutdragen som du hittar här eller under samhällskunskap i högerspalten och bestäm dig för vilken teori som dessa partier förespråkar. (Gissa gärna också från vilket partis hemsida textutdragen kommer;) Förklara varför du tror att det är just dessa teorier.

Proven ger möjlighet att visa nivå på följande kunskapskrav.
Eleven kan redogöra
för några centrala teorier och
diskutera deras styrkor och svagheter.
Översiktligt

Utförligt

Utförligt och nyanserat
Dessutom kan eleven redogöra för hur teorierna påverkar nutidens ekonomiska, politiska och sociala förhållanden samt hur dessa förhållanden kan förstås utifrån teorierna.

Översiktligt

Utförligt

Utförligt och nyanserat






Eleven kan analysera
komplexa samhällsfrågor
och identifiera orsaker och
konsekvenser. I analysen
använder eleven samhällsvetenskapliga
begrepp, teorier, modeller och metoder
Med viss säkerhet

Med viss säkerhet







Med säkerhet







samt värderar dem med omdömen


Enkla

Nyanserade
Eleven diskuterar
orsakerna samt politiska, ekonomiska och sociala konsekvenser av olika lösningar på samhällsfrågor.

Översiktligt

Utförligt

Utförligt och nyanserat






Eleven kan ge argument för
sina ståndpunkter och värderar med omdömen andras ståndpunkter.
Enkla och enkla

Välgrundade och enkla

Välgrundade och nyanserade och nyanserade

No comments:

Post a Comment