Thursday, January 17, 2013

Två bilder av fattig- och rikedom

Exempel till uppgiften Skriva till bild

Det här videoklippet från Youtube har laddats upp av användaren MrTrendingNews och reportern Jacky Rowland rapporterar här vad den ekonomiska krisen har haft för effekter för människorna i staden Jerez, den mest skuldsatta staden i Spanien. Bland annat får man veta att människor med ansträngd ekonomi får stöd av kyrkan som t.ex. har matbutiker med lägre priser för människor som är utsatta. Vi får också veta att tjänster som tillvaratar invånarnas intressen dras in.

Jag valde det här videoklippet eftersom jag tycker det är oroande när staten inte längre kan ge människorna det skydd och stöd de behöver. Det är fint och behjärtansvärt att religiösa organisationer, i det här fallet katolska kyrkan, går in och möter upp där staten misslyckas, men det är inte bra för en demokrati att invånarna ska vara beroende av organisationer som inte är folkvalda eller ideologiskt och religiöst obundna.

Klippet är också aktuellt eftersom den världsomspännande ekonomiska krisen kommer att beröra oss alla. Länder i södra Europa, som Spanien och Grekland, har hittills fått ta en stor del av smällen, men vi ska nog inte tänka att vi sitter säkra i Sverige. Vi är till viss del redan berörda, även om det inte är i lika stor utsträckning som spanjorerna.



Fotot nedan heter family hug (av Wade Kelly på Flickr, CC BY-NC-SA 2.0) och föreställer en familj som är lyckliga i stunden och kramar varandra. I bakgrunden finns en sjö och lite växtlighet som bidrar till den harmoniska stämningen.

Jag tror att om man hade frågat dem, skulle de nog i den stunden bilden är tagen, beskriva sig själv som rika. Det finns naturligtvis definitioner av rikedom och fattigdom som används i olika sammanhang , men för den enskilda människan handlar det ofta om en känsla som är väldigt beroende av just stunden.  När mina pengar alltid tar slut ett par dagar innan löning kan jag känna mig fattig, och tänka att det är ju skandal att mina pengar inte räcker efter alla dessa år av utbildning. I andra stunder när jag tänker på att vi har en lägenhet (även om det är hyres) vi trivs i, datorer och annan elektronik, god och näringsrik mat, och att pengarna faktiskt tagit slut för att jag ägnat mig åt nätshopping i början av månaden och helt enkelt inte planerat framåt - ja - då känner jag mig väldigt rik. Lägger jag dessutom till att vi är friska, trygga och att mina barn har alla förutsättningar att lyckas i livet, så kan jag lätt känna mig väldigt rik!

Barnet i bilden är också viktigt! Vi lär barn vad som är rikt och fattigt... och vad som är riktigt fattigt. Därför tycker jag att det är fritt fram att skämma bort barn med kärlek och trygghet, men inte med saker. När man lär barn att prylar är viktigt och att de alltid går att ersätta med nya och bättre prylar, då skapar man en person som kommer att bidra till växthuseffekten genom en överdriven, egoistisk konsumtion och som kommer att värdera människor utifrån vad de har i stället för vem de är. 


No comments:

Post a Comment