Monday, April 22, 2013

Språkförhållanden i Sverige och Norden

Så här säger ämnesplanen:

E - Eleven kan översiktligt redogöra för någon aspekt av språksituationen i Sverige och övriga Norden.
C - Eleven kan utförligt redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden.
A - Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden.

Översiktligt innebär att din redogörelse tar upp de väsentliga delarna av innehållet men är lite mer ungefärlig och inte så exakt.

Utförligt innebär att din redogörelse är mer exakt, fyllig och innehållsrik. Det finns också en kvantitativ aspekt av översiktlig vs. utförlig då den senare är längre medan den förra är mer kortfattad.

Nyanserat innebär att du i din redogörelse redovisar flera olika perspektiv, vilket i den här uppgiften innebär att du till viss del måste värdera det du läser. 

Det skulle till exempel kunna innebära att man förklarar vilka för- och nackdelar det finns med t.ex. bokmål och nynorsk, från olika perspektiv. "Å ena sidan... å andra sidan" kan vara en lämplig fras att använda för att föra in en på rätt tankebanor.

Nyanserat kan också innebära att redogörelsen är det språkliga uttryckssättet är rikt och och att framställningen är stilistisk säker.

De aspekter vi kommer att ta upp är:

Minoritetsspråk

- s. 3 i foldern Nationella minoriteter - rättigheter och möjligheter

Nynorska och bokmål
- översta delen av artikeln på Ne.se
- "Norge mot Noreg" från Språktidningen

Svenska i Finland

- Avsnittet "Språk" i Wikipediaartikeln om Finland

Provtider och välmöjligheter

Veckan innan kommer du att få använda lektionstid till att förbereda dig. Om det är så att du måste göra omprov eller dylikt, är det dock mycket möjligt att denna lektionstid måste användas till det.

Om du satsar på E - välj en av aspekterna ovan att redogöra översiktligt för.
Om du satsar på C och A - välj två av aspekterna ovan att redogöra utförligt (och nyanserat) för.

Du väljer själv om du vill redovisa muntligt (30/5) eller skriftligt (31/5)

No comments:

Post a Comment