Tuesday, April 2, 2013

Tal - Kommunikation och svenska


Detta läsår har ni hållit en muntlig presentation tidigare, om ondskan. Detta gjordes i smågrupper. Nu är det dags att göra det inför helklass (om inget särskilt skäl finns för att inte göra det).

På svenskan är det detta som testas:

E - Eleven kan genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och dispositionen tydligt urskiljbar. Språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel 

C - Eleven genomför muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponeradSpråket är ledigt och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Eleven har vissåhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen.

A - genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponeradSpråket är ledigt, varierat och välformulerat, och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Framställningen innehåller såväl belysande exempel som generaliseringar och vidgade perspektiv. Eleven har god åhörarkontakt. Vidare kan eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedelsom stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen.

Detta är talets ramar:

- görs enskilt
- fem-sju minuter
- tema: fattigdom och/eller rikedom
- typ: argumenterande eller utredande (ni måste välja en här, man kan inte göra båda)
- något presentationstekniskt hjälpmedel ska användas

Det vi kommer att sikta på att hinna med resten av terminen är:

skriva debattartikel (ni har bara skrivit en argumenterande text tidigare och många har inte nått upp till kraven för E)
Språksituationen Sverige/Norden (har vi inte gjort ngt med än)

No comments:

Post a Comment