Klassen fick bakläxa på delar av uppgiften "Intervju med medeltida person". De flesta ska skriva några rader om punkterna nedan - se kommentarerna till redovisningen.
I. Vad finns kvar av/efter denna person idag? (Kunskapskravet: Eleven ger exempel på och förklarar samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutid.)
---> Konkreta lämningar ex stad, byggnad, minnesmärke. Andra former av spår tex uttryck, symboler
II. Vem uppskattade respektive tyckte inte om denna person? (Del av kunskapskravet: Eleven kan redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem.)
---> Vem tycker att det är en god person och att det han/hon gjorde/stod för är bra (gav positiva konsekvenser)? Varför har de en positiv tolkning? Vem tycker att det var en ond person och att det han/hon gjorde/stod för är dåligt (gav negativa konsekvenser)? Varför har de en negativ tolkning?
III Ange källor
Ni fick också som läxa uppgiften "Medeltiden - dagens Sverige".
Ni ska läsa informationen i vänsterspalten - som beskriver förhållanden och företeelser under medeltiden. Därefter ska ni skriva vad som finns i dagens samhälle som har sin rot i den medeltida företeelsen i den högra spalten. Ni får, jag uppmuntrar er till J, att googla företeelserna, prata med er familj osv.
Denna uppgift ger er möjlighet att visa er nivå på ffa följande kunskapskrav.
Eleven ger exempel på ochförklarar samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutid.
| Enkla exempel ochförklarar översiktligt
|
| Enkla exempel ochförklarar utförligt
|
| Komplexa exempel ochförklarar utförligt och nyanserat
|
__
No comments:
Post a Comment