Monday, November 7, 2011

Talkriterier - vad innebär de?


Eleven kan genomföra muntlig framställning inför en grupp

E detta görs med viss säkerhet: här ser man till talet som helhet och nedanstående punkter samt andra tas med för att göra den bedömningen
framställningen är sammanhängande och begriplig: även om dispositionen inte alltid är helt klar ska det vara tydligt vad elevens tes är och det eleven lägger fram som argument som uppfattas som stöd för tesen. Det ska gå att förstå vad eleven menar, eventuellt med undantag när det gäller detaljer.
språket är till viss del anpassat till syfte, mottagare och situation: se motsvarande punkt på C-nivå. Eleven ska lyckas med detta någorlunda, men här kan alltså finnas undantag så länge dessa inte är för grova, och eleven i huvudsak har anpassat sig

C dispositionen är tydligt urskiljbar: talet har tydliga försök till inledning och avslutning ("det var allt jag hade" räknas inte!) och innehåller tydliga argument som går att skilja åt och en glasklar tes
språket är ledigt: språket innehåller inte mycket fel och är behagligt att lyssna på
språket är anpassat till syfte, mottagare och situation: språket är anpassat till att det är en talsituation menad att övertyga en bredare publik (lärare och elever). Språket kan alltså inte vara skriftspråkligt i den mening att det är för informationstätt eller för många svåra, långa, abstrakta ord. Stilnivån får inte vara för informell. Svordomar passar till exempel inte in, eller att säga typ och liksom hela tiden.
eleven har viss åhörarkontakt: eleven tittar mer på publiken än på sin presentation och sina stödord. Man får inte en känsla av att eleven läser innatill

A detta görs med säkerhet: se ovan - avser talet som helhet
presentationen är väldisponerad: talets olika delar är glasklara. De kommer i en logisk ordning och är lagom stora (eller små) i förhållande till talets helhet. Eleven skapar sammanhang mellan de olika delarna.
eleven har god åhörarkontakt: eleven tittar i huvudsak på publiken, är engagerad och har ett direkt tilltal

Eleven kan använda något presentationstekniskt hjälpmedel

E detta görs med viss säkerhet: eleven har skapat sin ppt utifrån de riktlinjer vi gått igenom
C hjälpmedlet stöder och tydliggör den muntliga framställningen: ppt:n är en tillgång vid presentationen och gör den lättare att förstå än vad den annars hade varit. Den väcker inte frågor eller förvirrar på ett sätt som drar fokus från det talaren säger.
A detta görs med säkerhet: förutom att ha följt riktlinjerna är ppt:n snygg och välgjord, både vad gäller layout, bildval, ordval, och struktur
hjälpmedlet är väl integrerat i den muntliga framställningen: eleven berättar fritt till ppt:ns olika bilder. Det talaren säger framhävs och illustreras av ppt:n som gör talet mer intressant och övertygande.

No comments:

Post a Comment