I slutet av lektionen kom vi in på källkritik - att vara kritisk mot de källor man använder dvs inte köpa innehållet i en källa rakt av utan fundera på när, hur och varför den kom till.
Den första källkritiska frågan är: Är källan äkta? (Dvs är den det den utger sig för att vara)
Den andra källkritiska frågan är: Är källan bra (för att svara på frågan man har)?
Närhetskriteriet : När (och ev var) tillkom källan?
--> Ju närmare händelsen källan tillkom dess bättre!
Beroendekriteriet: Hur fick den som skrev källan fatt i informationen?
--> Oberoende dvs egenupplevt är bäst! (kallas också primärkälla)
Tendenskriteriet: Varför (i vilket syfte) skrevs källan?
--> Utan tendens dvs neutralt är bäst!
Se även läroboken sidorna 15 - 22 ffa sidan 22.
Läxa till nästa fredag är att läsa texten "Ett exempel: Vad hände på årsmötet?" och svara på frågorna på stencilen "Frågor till: Ett exempel: Vad hände på årsmötet?"
No comments:
Post a Comment