Eleven kan läsa, reflektera över och göra (enkla på E-nivå) sammanfattningar av hemsidor, och Wikipediaartiklar, samt skriva en källkritisk rapport utifrån det man läst
E eleven kan skriva en rapport utifrån de lästa webbsidorna och anknyta till dessa
eleven värderar och granskar med viss säkerhet källor kritiskt När det gäller Wikipedia måste det framgå att eleven förstått att man måste bedöma varje W-artikel enskilt, och eleven ska kunna göra en rimlig bedömning utifrån flera av de aspekter vi tagit upp, t.ex. diskussion- och historikflikarna, antal och kvalitén på källor och fotnoter. När det gäller hemsidor måste man även här ta upp flera aspekter och göra en rimlig bedömning av dessa. Särskilt vem som står bakom hemsidan och vilket hemsidans syfte är, är viktigt.
C de avsnitt i rapporten som sammanfattar eller refererar till webbsidorna är relevanta och
korrekta
(kunskapskravet för källkritik ser likadant ut för C-nivån som för E-nivån. Har man klarat E-nivån har man alltså även klarat C-nivån)
A eleven värderar och granskar med säkerhet källor kritiskt (eleven använder sig av alla de aspekter vi gått igenom som viktiga för bedömning av Wikipediaartiklar och hemsidor och kan dra tydliga och väl underbyggda slutsatser utifrån de observationer som görs. Eleven visar förståelse för att olika aspekter kan vara olika viktiga och gör ett grundligt arbete inför bedömningen av sidans trovärdighet)
Eleven kan skriva en källkritisk rapport (eller i det här fallet en källanalys). - Här tittar vi på språk och sammanhang
E rapporten är sammanhängande och begriplig (detta innebär att det inte ska vara svårt att förstå hur eleven har menat. Man ska inte heller upprepade gånger tvingas läsa om avsnitt för att förstå dem. Här kan finnas något undantag, men över lag ska texten vara lätt att förstå)
A eleven värderar och granskar med säkerhet källor kritiskt (eleven använder sig av alla de aspekter vi gått igenom som viktiga för bedömning av Wikipediaartiklar och hemsidor och kan dra tydliga och väl underbyggda slutsatser utifrån de observationer som görs. Eleven visar förståelse för att olika aspekter kan vara olika viktiga och gör ett grundligt arbete inför bedömningen av sidans trovärdighet)
Eleven kan skriva en källkritisk rapport (eller i det här fallet en källanalys). - Här tittar vi på språk och sammanhang
E rapporten är sammanhängande och begriplig (detta innebär att det inte ska vara svårt att förstå hur eleven har menat. Man ska inte heller upprepade gånger tvingas läsa om avsnitt för att förstå dem. Här kan finnas något undantag, men över lag ska texten vara lätt att förstå)
eleven följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet (detta innebär att här inte ska finnas för många språkfel, såsom stavnings-, meningsbyggnads-, ordvals- och grammatikfel. Det står i huvudsak så här kan finnas en del fel, men de får inte vara alltför många, eller alltför störande)
C rapportens disposition är tydligt urskiljbar (detta innebär att det är tydligt vid läsning att eleven tänkt över hur texten ska struktureras för att den ska bli lätt att förstå, t.ex. att man presenterar information i en logisk ordning. Man ska lätt kunna se, t.ex. utifrån styckeindelningen vad de olika styckena är tänkta att behandla. Eleven kanske inte har lyckats överallt, men avsikten ska vara uppenbar)
språket är varierat och delvis välformulerat (i en text på denna nivå finns inte många språkfel. Ordförrådet är gott och ord används korrekt.)
A rapporten är väldisponerad (här ska eleven ha lyckats göra verklighet av den avsikt som var tydlig på C-nivån, och texten ska genomgående vara logiskt strukturerad och upplagd, både på stycke- och meningsnivå)
språket är varierat och innehåller goda formuleringar (som ni märker är formuleringen här snarlik den som finns på C-nivå. Man kan säga att om texten var delvis välformulerad på C-nivån, så är den i huvudsak välformulerad på A-nivån)
C rapportens disposition är tydligt urskiljbar (detta innebär att det är tydligt vid läsning att eleven tänkt över hur texten ska struktureras för att den ska bli lätt att förstå, t.ex. att man presenterar information i en logisk ordning. Man ska lätt kunna se, t.ex. utifrån styckeindelningen vad de olika styckena är tänkta att behandla. Eleven kanske inte har lyckats överallt, men avsikten ska vara uppenbar)
språket är varierat och delvis välformulerat (i en text på denna nivå finns inte många språkfel. Ordförrådet är gott och ord används korrekt.)
A rapporten är väldisponerad (här ska eleven ha lyckats göra verklighet av den avsikt som var tydlig på C-nivån, och texten ska genomgående vara logiskt strukturerad och upplagd, både på stycke- och meningsnivå)
språket är varierat och innehåller goda formuleringar (som ni märker är formuleringen här snarlik den som finns på C-nivå. Man kan säga att om texten var delvis välformulerad på C-nivån, så är den i huvudsak välformulerad på A-nivån)
No comments:
Post a Comment