Vi inleder med att göra en övning individuellt som heter MR-blobben. Det är en värderingsövning som finns på regeringens webbplats om mänskliga rättigheter. Använd hörlurar eller ha ljudet avstängt på datorn.
Gå till MR-blobben
2. Diskussion
- Vad är syftet med den här övningen? Vad vill den få oss att reflektera över?
3. Artikel 19 och 27
Artikel 19
Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser.
Artikel 27Diskutera:
1. Envar äger rätt att fritt taga del i samhällets kulturella liv, att njuta av konsten, samt att bli delaktig av vetenskapens framsteg och dess förmåner.
2. Envar har rätt till skydd för de moraliska och materiella intressen, som härröra från varje vetenskapligt, litterärt och konstnärligt verk, till vilket han är upphovsman
- Vad innebär detta i praktiken?
- När kan det bli problem här?
- Förbered frågor att ta med till JURÄTT01
De närmsta veckorna ska ni få lära er mer om källkritik och upphovsrätt, följt av sammanfattning och referat- och citatteknik. De kriterier som är relevanta och kommer att mätas finner ni i bloggens högerkolumn under Camillas dokument.
Imorgon:
Imorgon kommer bibliotekarierna hit och håller först lektion i helklass med er, för att därefter dela upp klassen och i två olika grupper ta er med tillbiblioteket för praktiska övningar. Den andra klassen som är kvar i klassrummet kommer jag att gå igenom Wikipedia med!
Läxa till imorgon: surfa runt på Wikipedia och försök kom fram till svaret på frågan: hur bedömer jag om informationen här är tillförlitlig eller inte?
No comments:
Post a Comment